Campania nationala de publicitate intitulata :„Aveti lapte?”echivaleaza aportul de calciu din lapte cu oase puternice si o stare generala buna de sanatate.

Calciul este absolut esențial pentru oase și dinți , dar acestea nu sunt doar o parte a corpului care se bazează pe calciu.

 

Ce este de fapt calciul ?

Cel mai abundent mineral din organism , calciul este esential pentru o gamă largă de părți ale corpului și funcții . Aproape 99 % din calciul organismului este implicat în menținerea oaselor și a dinților ; Cu toate acestea , calciul mai este implicat in reglementarea activitatii inimii , nervilor , muschilor si altor sisteme ale corpului.

 

Cum functioneaza calciul?

Organismul nostru nu produce calciu , astfel incat acesta trebuie sa fie consumat din alte surse. Rolul cel mai cunoscut al calciului sta in oase si in sanatatea dintilor. Mineralele formeaza o parte din hidroxiapatita, un complex care ofera duritate si densitate oaselor si dintilor. Fără acest complex , oasele devin slabe si mult mai sensibile la rupere .

Calciul , de asemenea, joacă un rol important în funcționarea sistemului nervos și a mușchilor .

Calciul din creier regleaza eliberarea de neurotransmitatori , care inițiază semnalele nervoase . În cazul în care nervii nu au cantitatea corespunzătoare de calciu , semnalele chimice nu pot fi trimise și astfel,vor avea loc intreruperi in functionare.

În plus , contractiile musculare se bazează pe stimularea nervilor pentru a muta și menține mișcarea. Calciul controleaza de asemenea, producerea calmodulinei, o proteina ​​care furnizează energie mușchilor , productia de insulina si prevenirea bolilor.

 

Absorbtia de calciu si alte minerale

Calciul nu funcționează singur . Organismul are nevoie de o varietate de complexe de vitamine si minerale pentru a sprijini sanatatea oaselor , precum și starea generala de sanatate . Pentru a ajuta la absorbtia de calciu organismul are nevoie de asemenea de magneziu , vitamina D , vitamina K , vitamina A , acid folic , vitamina B și vitamina C

Fiecare dintre aceste vitamine și minerale joacă un rol important în absorbția și utilizarea de calciu , și , la rândul său, la buna funcționare a sistemelor organismului .

Vitamina D este un co- factor important în absorbția de calciu in intestinele mici , deoarece crește numărul de proteine ​​ legate de calciu . Vitamina D ajuta , de asemenea, calciul la re- absorbția în rinichi , oferind organismului o a doua sansa de a obține calciu .

Magneziul este de asemenea important pentru calciul din oase , deoarece inhibă eliberarea de calciu din oase după ce acesta a fost absorbit.

 

Beneficii pentru sanatate oferite de Calciu

Calciul face mai mult decât să promoveze doar oase puternice si sanatoase . Acest mineral suportă funcția nervilor și a mușchilor , reglementeaza comunicarea intre celule si controleaza productia de insulina si a altor hormoni . Calciul joaca , de asemenea, un rol important în prevenirea mai multor afectiuni medicale.

Administrarea unei cantitati corespunzatoare de calciu poate preveni sau trata mai multe afectiuni, printre care:

Osteoporoza – organismul necesită calciu pentru a construi și a menține oasele puternice si sănătoase . Pe masura ce oamenii inainteaza in varsta ,isi pierd densitatea osoasa , ceea ce duce la fracturi de oase si osteoporoza . Calciul fortifică oasele și mușchii .

Tensiunea arteriala crescuta – Cercetarile sugereaza ca acest mineral este in stransa legatura cu un nivel mai mic al tensiunii arteriale .
Sindromul premenstrual ( PMS ) – calciul s-a dovedit ca poate reduce simptomele de PMS , inclusiv dureri de cap , toane , balonare si pofte alimentare , cu până la 50 % .

In plus , calciul este important pentru prevenirea altor afectiuni medicale cum ar fi accident vascular cerebral , cancer de colon , obezitate și hiperparatiroidism .

 

Dozarea zilnica cu calciu

Un adult sanatos de varsta mijlocie necesita un aport zilnic de 1,000 miligrame de calciu.

De multe ori aportul alimentar furnizează cantitatea recomandată de calciu , atunci când se realizeaza o dietă echilibrată .

Surse de alimentare cu calciu

O varietate de alimente , inclusiv lapte , iaurt , branza , varza , broccoli , pește cu oase moi si seminte includ o cantitate adecvată de calciu . Cu toate acestea , multe persoane nu au o dieta echilibrata sau ar putea limita anumite surse de calciu din motive dietetice .

 

Suplimentele cu calciu

In plus fata de calciul dietetic , multe suplimente sunt disponibile . Suplimentele cu multivitamine si multi- minerale contin calciu . In plus , suplimentele ce conțin doar calciu , sau calciu în afară de vitamina D sau magneziu sunt disponibile . De obicei , un supliment de calciu ofera de la 200 la 400mg calciu și este luat pa cale orala sub forma de tablete sau capsule.

Organismul absoarbe calciu cel mai eficient daca o doza de cel mult 500 mg este luata la un moment dat.

Două tipuri de suplimente de calciu sunt în general disponibile – carbonat și citrat . Carbonatul de calciu este adesea considerat opțiunea mai puțin costisitoare ; totusi acesta trebuie să fie în mod tipic administrat cu alimente . Citrat de calciu este opțiunea mai scumpa, dar este un supliment de calitate superioară și poate fi luat pe stomacul plin sau gol. Gluconat , lactat și fosfat sunt alte forme de calciu care pot fi găsite în suplimentele pereche și alimente .