Vitamina A Prospect

Este o vitamină liposolubilă—solubilă în grăsimi; pentru a fi eficient absorbită în traiectul digestiv, necesită prezenţa mineralelor şi grăsimilor. Poate fi stocată în corpul uman şi de aceea nu se impun doze zilnice. Este disponibilă în două variante: vitamina A obişnuită, numită retinol (prezentă doar în alimentele de origine animală) şi provitamina A, cunoscută sub denumirea de caroten (se găseşte atât în produse animale cât şi vegetale).

 

Unităţile de măsură a vitaminei A sunt: UI (Unităţi Internaţionale), USP (United States Pharmacopea) şi, mai recent, RE (Echivalenţi Retinol). Doza zilnică necesară (Doza zilnică necesară — se referă la necesarul vitaminic minim pentru un om normal, în condiţii de viaţă normale; carenţa vitaminică poate apărea datorită unui aport insuficient: obiceiuri alimentare dăunătoare, interdicţii sau practici religioase, lipsei alimentelor necesare etc. — exocarenţă; sau datorită unor tulburări de absorbţie — enterocarenţă: floră intestinală patogenă, tulburări de metabolism, exces vitaminic neechilibrat, factori genetici; în cazuri de hipovitaminoză — carenţă uşoară, sau avitaminoză — carenţă vitaminică gravă, dozele de compensare recomandate pot fi foarte mari — Nota editorului) în scopuri preventive pentru adulţi este de 5.000 UI (1.000 RE) în cazul bărbaţilor şi 4.000 UI (800 RE) în cazul femeilor. Pentru mamele care alăptează, doza zilnică se poate mări cu 2.500 UI în primele şase luni şi cu 2.000 UI pentru următoarele şase luni.

 

 

Ce poate face ea pentru dumneavoastră?

Măreşte acuitatea vizuală pe timp de noapte, îmbunătăţeşte vederea şi ajută în tratamentul multor boli de vedere prin faptul că permite formarea purpurei ochiului. Măreşte rezistenţa la infecţiile respiratorii. Ajută la funcţionarea normală a sistemului imunitar. Scurtează durata de boală. Menţine sănătatea straturilor superficiale ale ţesuturilor şi organelor interne.

 

Contribuie la înlăturarea petelor pigmentare determinate de vârstă. Menţine procesul de creştere şi consolidare a oaselor şi starea de sănătate a pielii, părului, dinţilor şi gingiilor. Ajută în tratamentul acneii, al ridurilor superficiale şi în afecţiuni ca impetigo, furunculoză, în arsuri şi ulcere deschise — atunci când este folosită în uz extern. Este adjuvant în tratamentul emfizemului şi al hipertiroidismului. Vitamina A si B2 concura la mentinerea starii de sanatate a mucoasei tractului gastrointestinal.

 

 

Afecţiuni datorate carenţei vitaminei A

Xeroftalmie şi slăbirea vederii pe timp de noapte. Afecţiunile pot fi cauzate de deficienţe cronice de absorbţie a grăsimilor şi se întâlnesc cel mai adesea la copiii sub cinci ani, din cauza cantităţii insuficiente de vitamina A ingerată.

 

 

Surse naturale de vitamina A

Untură de peşte, ficat, ouă, lapte şi produse lactate, margarina, fructe galbene (notă: intensitatea culorii galbene nu oferă informaţii asupra conţinutului de vitamina A.), legume de culoare galbenă şi verde-închis; andive, ardei iute, avocado, broccoli, caise, cartof dulce, conopida, dovleac, dovlecel, frunze de nap, mere, papaia, pepene verde, prune, rosii, spanac, sparanghel

 

Suplimente

Disponibile în două forme —• una derivată din untura de peşte, iar cealaltă hidrosolubilă. Forma hidrosolubiloă poate fi acetat sau palmitat şi este recomandabilă pentru persoanele cu intoleranţă la grăsimi, în special pentru suferinzii de acnee. Doza zilnică obişnuită este de 5.000- 10.000 Ui. Vitamina A acid (reţin A) utilizată des în tratamentul acneei şi a fost comercializată în ultimul timp ca remediu împotriva ridurilor superficiale.

 

Toxicitate

Depăşirea timp de luni de zile a unei doze zilnice de 50.000 poate determina efecte toxice la adulţi.

Peste 18.500 UI zilnic riscă să producă efecte negative la copii. Simptomele intoxicaţiei cu vitamina A sunt: căderea părului, greaţă, vărsături, îngroşarea pielii, tulburări de vedere, erupţii cutanate, osteoporoză, menstruaţii neregulate, oboseală, dureri de cap şi mărirea ficatului.

 

Inamici ai vitaminei A

Acizii graşi polinesaturaţi cu caroten pot distruge vitamina A în lipsa antioxidanţilor .

Dacă luaţi mai mult de 400 UI de vitamina E zilnic, atunci ave nevoie de cel puţin 10.000 UI vitamina A pe zi. Dacă luat anticoncepţionale, nevoile de vitamina A scad. Dacă alimentaţi dumneavoastră zilnică include cantităţi mai mari de ficat, morcov, spanac batate sau pepene galben, este foarte improbabil că aveţi nevoie de suplimente de vitamina A.

Vitamina A nu trebuie însoţită de uleiuri minerale. Vitamina A îş exercită cel mai bine efectele în prezenţa vitanimelor B complex, D, E în prezenţa calciului, fosforului şi zincului. Acest din urmă mineral este cel care permite extragerea vitaminei A din rezervele formate în ficat. Vitamina A împiedică oxidarea vitaminei C.

 

 

Nu uitati: SA NE HRANIM CU IUBIRE!

Dr Cojocaru Valentina,

medic specialist Medicina de Familie,

competenta homeopatie, nutritie, fitoterapie

 

 

 

Sursa:

Cu multumiri:

Biblia vitaminelor – Earl Mindell

Sa traim sanatos fara toxine- Roger Morse